top

Kleurentherapie op je bord

??????????????????????????????????????????????????Kleuren hebben een belangrijke invloed op onze stemming en ons gedrag. Rood is niet voor niets de kleur van de liefde en groen maakt ons rustig. Ook de kleuren in onze voeding hebben een krachtige werking op lichaam en geest. Gekleurde groenten en fruit bevatten allerlei belangrijke anti-oxidanten die ons lijf beschermen tegen ongewenste schade. Ze ontgiften het lichaam en gaan veroudering van onze cellen tegen.

Maak elke dag een feestje van kleuren op je bord en zorg zo dat je alles binnen krijgt. Een mooi bord nodigt uit om te eten en prikkelt de zintuigen. Laat je leiden door je intuïtie en kies de kleuren die je het meest aanspreken.

Rood mentaal: kracht, passie, doelgerichtheid, doorzetten

  • lycopeen in tomaat goed voor de huid, ogen en prostaat
  • anthocyanen in kersen, rode appel en rode druiven beschermen de cellen en hart- en bloedvaten

Oranje mentaal: energie, goed humeur, creativiteit, compassie

  • betacaroteen in wortel en pompoen is goed voor ogen, huid en slijmvliezen
  • vitamine C in citrusvruchten en mango beschermt ons tegen infecties, houdt de huid stevig en verbetert de opname van ijzer

Geel mentaal: inzicht, objectiviteit, wijsheid, goed kunnen ordenen

  • luteïne en zeaxanthine zijn gele kleurstoffen in o.a. doperwtjes, bleekselderij, donkergroene bladgroenten en eigeel. Ze beschermen de ogen tegen verlies van het gezichtsvermogen, degeneratie en staar.

Groen mentaal: harmonie, stabiliteit, evenwichtigheid, vriendelijkheid

  • chlorofyl in groene bladgroenten ontgift de lever en geeft energie
  • indolen zitten in boerenkool, bloemkool, groene kool en broccoli en beschermen ons lichaam tegen de ontwikkeling van kanker

Paars mentaal: integriteit, loyaliteit, dienstbaarheid, waardigheid

  • fenolen en anthocyanen in aubergine, rode kool, bosbessen en blauwe druiven zijn krachtige anti-oxidanten die het verouderingsproces vertragen en beschermen tegen kanker, alzheimer en hart- en vaatzieken.



, , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tip 2 voorkom stress… loop uzelf niet voorbij | Witbraad's Blog - 24 januari 2011

    […] blijf aan het werk bijv. tijdelijk minder uren – blijf gezond eten: geen koffie en suiker (zie blog http://ankablankendaal.wordpress.com/2010/12/09/kleurentherapie-op-je-bord voor leuke tips) – neem uw rustmomenten gedurende de dag om even tot uzelf te komen: maak tijdens […]

Geef een antwoord

Wees lief voor je lijf zodat je geest zich erin thuis voelt